Nowe, kolorowe, z błyszczącymi okładkami, pachnące jeszcze farbą drukarską. Mowa o książkach zakupionych w ramach „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Priorytet 3”. Poza wkładem własnym, w wysokości 3000 zł, szkoła otrzymała 12000 zł na zakup nowości wydawniczych. Uczniowie sami zadecydowali, co chcą czytać. Już w ubiegłym roku szkolnym odbyło się głosowanie. Karteczki z wypisanymi tytułami posłużyły do tworzenia listy zakupów, którą skonsultowano z Radą Rodziców, Samorządem Uczniowskim oraz Oddziałem dla Dzieci i Młodzieży Miejskiej i Gminnej Biblioteki Publicznej w Grodkowie.

Biblioteka szkolna pęka w szwach, ze wszystkich stron kuszą nowości. Oto najchętniej wypożyczane:

  • cykl „Dziennik cwaniaczka” J. Kinneya,
  • cykl „Tomek Łebski” L. Pichon,
  • cykl „Hania Humorek” M. McDonald,
  • cykl „Mikołajek” R. Goscinny’ego i J. J. Sempé,
  • seria „Biuro detektywistyczne Lassego i Mai” M. Widmarka i H. Willis,
  • seria „Zaopiekuj się mną” H. Webb,
  • seria „Nela mała reporterka”,
  • seria „PAX” Å. Larsson i I. Korsell,
  • biografie piłkarzy pióra Yvette Darskiej-Żółtowskiej

i wiele, wiele innych. Ogółem biblioteka powiększyła swoje zbiory o 805 jednostek bibliotecznych.

Jednym z warunków przyznania środków w ramach NPRCz była realizacja projektów edukacyjnych we wszystkich oddziałach szkolnych. Tematyka projektów związana była               z zakupionymi nowościami i przedstawiała się następująco:

  • Dlaczego lubimy wiersze Jana Brzechwy i Juliana Tuwima? - na podstawie różnych wydań poezji dziecięcej.
  • Jakie przygody miała Basia, bohaterka wybranych książek Zofii Staneckiej i Marianny Oklejak?
  • Czy kosmici mogą chodzić do ziemskiej szkoły? – na podstawie książki Rafała Witka pt. „Pierwszaki z kosmosu”.
  • Czy skarpetki mogą mieć przygody? - na podstawie książki Justyny Bednarek pt. „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek”.
  • Jakie były losy dzieci podczas II wojny światowej? – na podstawie „Asiuni” Joanny Papuzińskiej z serii „Wojny dorosłych – historie dzieci”.
  • Czy znacie Mikołajka i jego kolegów? – na podstawie wybranej książki René Goscinny’ego i Jeana Jacquesa Sempé.
  • Czy zwierzęta czekają na naszą pomoc? – na podstawie dowolnej książki z serii „Zaopiekuj się mną” Holly Webb.
  • Czy warto poznać Grega Heffleya, bohatera cyklu pt. „Dziennik cwaniaczka” Jeffa Kinneya?
  • Czy znacie Hanię Humorek, bohaterkę serii książek Megan McDonald?
  • Czy dzieci mogą zmienić świat? – na podstawie książki A. Maciaka pt. „Mali bohaterowie”.
  • Jaka jest problematyka twórczości Ewy Nowak? – na podstawie „Pajączka na rowerze” i innych powieści autorki ze zbiorów biblioteki szkolnej.
  • Czy seria „PAX” Åsy Larsson i Ingeli Korsell może służyć jako przykład „urban fantasy”?
  • Czy twórczość J.K. Rowling ciągle się podoba? - na przykładzie książek „Baśnie barda Beedle’a”, „Fantastyczne zwierzeta…”oraz „Quidditch przez wieki”.
  • Czy znasz książki Johna Boyne’a? - na podstawie „Chłopca w pasiastej piżamie’, „Chłopca na szczycie góry” oraz „Zostań, a potem walcz”.
  • Czy wiesz, z jakimi problemami zmagają się ludzie chorzy? - na podstawie książki Johna Greena pt. „Gwiazd naszych wina”.

Część projektów już zaprezentowano, pozostałe obejrzymy po feriach zimowych.

Realizacja Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa wymagała wiele pracy, ale przyniosła jeszcze więcej satysfakcji – wreszcie mamy upragnione nowości.

 

2 (6)
2 (6)
 do góry